Monday 23 April 2012

Green vs Purple

Assalamualaikum semua..
hari ni aku nk cita bab psikoligi warna cikit..memandangkan ada seorang sahabat yg entry nya pasal warna..so, aku pon nk tiru gak lah..bkn apa, sudah ketandusan idea..haha..itu saje..tp, yg menarik untuk dikongsikan di sini ialah brkenaan dgn title entry kali ni..why green vs purple..??haha..apa mksd nya..??ok2, sebenornya..aku ni peminat warna hijau..aku suka tgk wrna hijau..sbb apa..??sbb hijau ni melambangkan ketenangan..prasan tak, masjid yg wrnanya hijau pasti tampak lebih islamik ckit..tenang dan rasa aman..bkn nk kata masjid warna lain ni xbagus, panas dan sebagainya..cuma maksd aku 'lebih' tenang..jgn salah phm k..ni pndapat peribadi aku laa..opinion masih bleh dipertikai or diperdebatkan lg..klu statement baru laa kena betol2..kan..??  ^_^  

ok, tp apa sangkut paut dgn purple plak..??haha..sebenornya xda pa2 pon..saja wat gimik..hehe..  =)  so, ni adalah mksd mengikut pilihan warna.....:  


Ahli fisiologi dan psikologi menjelaskan ada empat warna utama : merah, hijau, kuning dan biru.
Biarpun tidak dapat dinyatakan daripada sudut saintifik, umum menerima warna mempunyai karektor atau sifat yang berbeza dan mempunyai pengaruh dalam setiap aspek kehidupan manusia, termasuk personaliti.

Merah – Melambangkan keadaan psikologi yang mengurangkan tenaga, mempercepatkan denyutan nadi, menaikkan tekanan darah dan mempercepat pernafasan. Warna ini mempunyai pengaruh produktiviti, perjuangan, persaingan dan berahi.

Merah terang – Mewakili kekuatan, kemahuan atau cita-cita. Warna ini turut melambangkan agresif, aktif, kemahuan keras, penuh ghairah dan dominasi.

Merah jambu – Romantis, feminin, pengemas dan penuh jenaka.

Biru - Ketenangan yang sempurna. Mempunyai kesan menenangkan pada tekanan darah, denyut nadi dan pernafasan sekali gus membantu meningkatkan kesihatan diri.

Biru tua – Melambangkan perasaan yang mendalam. Bersifat perasa, bersikap tenang, bijaksana, tidak mudah tersinggung dan mempunyai ramai kenalan.

Biru muda – Warna ini melambangkan keteguhan dan bertahan. Bagaimanapun, penggemarnya sedikit keras kepala, sering bangga diri dan berpendirian tetap.

Kuning – Mewakili sifat kegembiraan, cukup santai, mempunyai cita-cita setinggi langit.

Kuning terang – Melambangkan sifat spontan dan toleransi. Begitu menonjol tetapi berubah-ubah sikap, suka berharap dan dermawan.

Hijau – Melambangkan adanya suatu keinginan, ketabahan dan keras hati. Mempunyai peribadi yang keras dan berkuasa. Warna ini mampu meningkatkan rasa bangga. Penggemar warna ini sering menjadi pilihan untuk mendapatkan nasihat.

Kelabu – Samar-samar karektornya. Kecenderungan lebih neutral.

Hitam – Melambangkan kehidupan yang terhenti dan memberi kesan kehampaan, kematian, kegelapan, kebinasaan dan kerosakan.

Coklat – Suka merebut, tidak bertolak ansur, pesimis terhadap kesejahteraan dan kebahagiaan masa depan.

Ungu – Warna ini adalah campuran warna merah dan biru. Sifatnya sedikit kurang teliti tetapi selalu penuh harapan.



ni adalah kajian psikologi sja..so, xda laa 100% boleh caya...bergantung kat individu 2 jgk..kan..??klu tgk warna hijau..katanya penggemar warna ini mempunyai peribadi yg keras dan berkuasa..haha..aku xpon..tp ada la cikit kot..aku keras sbgai lelaki dan berkuasa terhadap adik2 aku..kahkah..~ye laa..dah nama pon anak sulong..aku kan abg..(dialog dlm iklan)...tp bab pilihan untuk mndapatkan nasihat 2 aku setuju..hehe..sbbnya, ada member2 yg rapat minta nasihat gak..so, sbgai kawan..kita tolong je laa yg mana mampu..  ^^   finally, apa pon warna yg kita minat, karakter kita xperlu bergantung pada makna disebalik semua warna ni..yg pasti, sebagai manusia yg waras fikiran, kita perlu tahu nak beza mana yg baik n mana yg buruk..yg xbetol kita ubah..hmm, ok..sampai sini saja...tata..~  ^_^


2 comments:

  1. elehh..mcm ler org xtaw spe yg ske pepel 2..hahahha..ustaz2..

    ReplyDelete
  2. haha..sapa..???mana ada lar..xtuju kat sapa2 pon.. ^_^

    ReplyDelete